La meva foto
MARTA JIMÉNEZ CERDANYA Què fa la música en nosaltres? Què vol dir aprendre música? Quan comença aquest procés? Com es produeix?
Investigo diferents aspectes de la 'pedagogia musical' # Com es pot aprendre música implicant de manera global tota la persona (moviment, sensacions auditives i més) # El cant com base natural de l’expressió musical # Com ajudem a desenvolupar l'audició, l'afinació i la comprensió de la música # Com ens parla la música de manera individual, què ens vincula de manera emocional a la música i com es pot desenvolupar aquest vincle # La importància de la improvisació en l’aprenentatge musical. Com aprenem a partir de la manipulació dels elements musicals

dimarts, 17 de maig del 2011

l'hereu riera per la Trini i el Kai

Per a Sant Antoni, grans balles hi ha.
Per a Sant Maurici, tot el poble hi va.
Tra la-ra-la, tra-la-ra-la, tra la-ra-la-là.

N' hi van tres donzelles, són de l' Empordà,
l' una diu a l' altra: -I a tu, qui el traurà?
Tra la-ra-la...

Anem donzelletes, anem a ballar,
que l' Hereu Riera ens hi farà entrar.
La primera dansa la' n treu a ballar,
la segona dansa la nova arribà.
Tra la-ra-la...

Perdonin senyores que me n' haig d' anar,
que la meva amada a la mort n' està.
-Déu vos guard, Maria, Maria, com va?
-Per a mi, Riera, molt malament va.
Tra la-ra-la...

Se' n gira d' esquena, a l' església se' n va.
Davant d' un Sant Cristo se 'n va agenollar.
-Senyor, que m' ajudi si em vol ajudar,
que em torni l' amada que a la mort n' està.
Al cap dels nou dies Maria es llevà,
a les tres setmanes es varen casar.


US ENGANXO AQUÍ LA INFORMACIÓ DE LA DANSA.  Sembla que la llegenda diu que l'hereu en qüestió la va ballar sobre la creu a la que va resar per la salvació de la seva promesa.

La dansa

Els aspirants ballaven damunt i a l' entorn d' un vas de vi, obligadament negre, dels més alts que trobaven, per damunt del qual entravessaven dos bastons en forma de creu ben rústics i nuosos que fessin de ben mal sostenir-se, el fadrí havia de ballar per damunt dels quatre angles de la creu amb gran lleugeresa i enginy per tal de no fer caure els bastons, per llur primparada estabilitat, podien ben tombar-se, també per efecte del vent aixecat en ballar. Si el ball sortia bé, en acabar el fadrí es bevia el vi i restava com l' heroi de la festa. Si l' esgarrava sortia a repetir-lo un altre minyó que restava l' amo de la bulla si treia el ball.

- És balla entre els braços d' una creu formada per dos bastons. - Tota la primera part de la melodia es balla fora de la creu. Cada vegada que es repeteix ho podem fer amb un punt diferent (galop, ball pla o quadrilla). - En el segon motiu melòdic ens situem damunt mateix de la creu, i de manera alternada posant ara un peu, ara un altre, entre els quatre angles de la creu. - En acabar la tonada i repetir altra vagada el tema musical ens tornem a situar davant de la creu , però fora del seu damunt i al braç immediatament esquerra i torna a fer com a iniciar el ball, evolucionant tot el primer motiu melòdic fora de la creu i el segon pel seu damunt, del tot igual com ha fet la primera vegada, per bé que situat de front a un altre dels braços de la creu.- El ball es fa quatre vegades igual, encarat cada una d' un dels quatre braços de la creu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada